memyselfaj.webblogg.se

Pust....

Vilka dagar! Känner mig helt färdig. Sjukdomen blir så jäkla närvarande när jag tvingas till sjukhuset varje dag för olika undersökningar. Tusen tankar far runt i huvudet när man ligger i den stora röntgenmaskinen eller när läkaren, som i dag, ultraljudade mitt andra bröst (eller ska jag säga mitt enda bröst). Tydligen räckte det inte med den vanliga mammografin utan de ville ultraljuda som komplettering. Läkaren pratade om thoraxkirurgerna, så antagligen är det väl de som vill ha så mycket information som möjligt om min sjukdom inför en eventuell operation.

Men det var rätt obehagligt att gå till mammografin i dag eftersom det var där allt tog sin början för drygt två år sedan. Fast då stack de ju in en lång nål i bröstet också för att ta prov, men det gjorde de tack och lov inte i dag...

Däremot fick jag även röntga mitt "ickebröst". Inte så mycket att lägga mellan de båda plastskivorna och trycka ihop så det kändes minst sagt lite knepigt.

Igår var jag ju och röntgade buken/bröstkorgen - och det tog tid. Gick hemifrån kl 7.45 och kom inte hem igen förrän strax efter kl 13. Helt sanslöst! När jag kom dit blev jag tilldelad ca 1,5 liter kontrastvätska som jag skulle dricka fram till kl 10.15. Men jag blev inte hämtad från väntrummet förrän kl 11.15. Då började också jakten på ett blodkärl som var stort nog för en stor dos kontrast som skulle sprutas in direkt i blodet. När de, efter ca 30 minuter, fortfarande inte hittat något kärl började de kolla på mina fötter. Men inte heller där hittade de något. Då kallade de på hjälp av en narkossköterska, som är sjukhusets värsta proffs på stick. Men tror ni han hittade nåt då?! Nää.

Men så undrade en sköterska om jag hade venporten kvar i bröstet. Och det har jag ju. Den får jag ju Herceptin i varje gång! När jag sade det blev det alldeles tyst i rummet och narkossköterskan kunde återgå till sin avdelning. Jag sade att jag berättat om min venport vid något annat tillfälle, men då fick jag till svar att de helst inte använder den.... Nu sade de i stället att de helst använder den om man har en. Ja herre gud... Ibland är saker och ting så komplicerade utan att egentligen behöva vara det.

Ja, här sitter jag med min högerhand hårt lindad och kör pekfingervalsen på tangentbordet. Fick ordentlig massage i dag. Hon tog i ordentligt både i hand, arm, armhåla, ärret och ryggen och kunde se att jag reagerade på massagen direkt. Det känns för jäkla positivt. :)) Ska tillbaka i morgon eftermiddag igen för en ny behandling och bli lindad.

Snart kommer maken hem och han ska faktiskt vara ledig i fem dagar! Han kommer säkert få abstinens om 3-4 dagar och längta tillbaka till jobbet...

I kväll ska vi iväg och bada med Harry. Sonen ska få övningsköra dit. Två saker i en smäll. :))

I påsk ska vi nog besöka mamma och de andra som ska tillbringa helgen i sommarstugan bara några mil norr om oss. Ska bli kul. Annars ska vi nog ta det lugnt i helgen, äta lite god mat och kanske göra någon dagsutflykt.

Glad påsk på er.

Kram
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Pernilla
skriven :

Vill önska min underbara släkt en riktigt Glad påsk!! hoppas ni får mysa på ordentligt och få släppa vardagen för en stund. Vi har det bra här uppe. Milda växer så det knakar. Hoppas vi ses snart!! Många kramar.