memyselfaj.webblogg.se

Rätat ut några frågetecken

Kom hem till Örebro sent igår kväll. Hann med en hel del under mitt dygn i Stockholm. Såg bland annat till att räta ut en hel del frågetecken, så nu ser saker och ting mycket bättre ut. Huvudsaken är att mamma är lugn. Jag vet, det låter konstigt, men jag kan inte avslöja mer än så.

Ligger fortfarande i sängen. Läser tidningen och tar det lugnt. Måste återhämta mig. Idag blir det nog en lååång promenad med Harry. Känner att det skulle göra gott för själen. Kallt är det, så det får bli både mössa och vantar.

I morgon blir det besök på onkologen. Måste se till att han förlänger min sjukskrivning (som går ut 1mars). Ska jag någonsin kunna jobba igen? Med min lungkapacitet känns det i alla fall långt borta. Men jag är inte den som ger mig. Någon gång så....

Kram

I Stockholm igen

Idag styrde jag kosan mot Stockholm igen. Bra resväder med torra vägar och sol. Var med mamma och handlade hem lite mat. Har en stark mamma. Och hon har ett minne som jag bara kan önska mig. Helt otroligt.

Nu är det snart sovdags, men än hinner jag med lite wordfeud. ;)

Kram

Tappat orken

Nu jäklar börjar krafterna ta slut. Känner mig trött och irriterad, men det är väl inget konstigt egentligen med tanke på det som händer omkring mig. Tur att besök hos både läkaren på onkologen och kuratorn står på agendan kommande vecka. Måste få lite input. För nu känns det bara "output". Behöver ladda batterierna. Tänk om de var utbytbara, mina batterier alltså, då kunde jag be om nya när jag ändå är hos läkaren.

Idag har vi i alla fall varit och tittat i den nya lägenheten. Tur att det inte är vi som flyttar den här gången. Pust. Men lägenheten var väldigt fin. Och sex trappor upp ger dem utsikt över både stad och landsbygd. :)

Snart nalkas mat. Och sen blir det tv-soffan. Orkar inget mer idag. Jo visst ja, ska hänga tvätt också. Men sen blir det lugnt. Zzzzzz

Kramar

Flyttdag

Idag flytta mellandottern och hennes sambo till en sprillans ny lägenhet. :) Tänk... Det är snart två år sedan vi gjorde samma sak. Allt var så nytt och fräscht. Man kan väl säga att vi hunnit bo in oss sen dess. ;)

Vad händer annars? Ja, inte så mycket. Har varit och shoppat lite idag. Blev några blommor och faktiskt två fina tröjor till mig. Kul när man hittar något utan att vara på jakt efter det.

Hur som helst så står en promenad med Harry på programmet nu. Lite råkallt är det, men det får man tåla när man har hund. Därefter får vi hoppas att helglunken infinner sig.

Tack Nettan för din hälsning. Hoppas allt är bra med dig.

Kram

Mysgumman

Det är mycket nu....

Livet är inte alltid lätt. Det har jag blivit varse de senaste åren, men att det skulle bli ännu värre hade jag inte i min livligaste fantasi kunnat drömma om. Ja, inte värre när det gäller sjukdomar. Nej, nu gäller det annat, saker som jag både kan och inte kan påverka. Hälsan (även om den inte är den bästa) kommer i andra hand just nu. Det finns saker/personer som är viktiga för mig och som jag måste ta hand om, hur mycket kraft och energi det än tar. Näpp. Nu är det frissan som gäller. För mig... Igår var mamma och gjorde sig fin och hon var så nöjd så. :) Kram

Hos mamma

Igår skjutsade vi hem mamma. Hon var nöjd med dagarna hos oss, men var tvungen att åka hem för att kunna gå till frissan idag.

Kram

Shoppingdag

Idag har varit en bra dag. Mamma har köpt världens finaste kappa och mössa. Sen köpte hon på sig ett antal strumpbyxor också. Däremellan hann vi med lite fika. Trött blev hon, men vi tog det lugnt. Hon är så glad och nöjd över sina köp. Skönt att kunna hjälpa henne med sånt när hon är här.

Nu har kvällen kommit och det är fem minusgrader ute. Hoppas det håller i sig ett tag.

Kram

Lugn dag

Idag ska vi ta det lugnt. Mamma behöver det. Blir lite fika om en stund och sen till middagen kommer hela barnaskaran och svärmor. Just nu vilar mamma. Hör ett litet ljud från hennes rum som tyder på att hon sover. :) Skönt att hon kan koppla av.

Från köket hör jag smällar?! Märkligt. Kan det låta så mycket när man bakar sockerkaka? Oj. Där kom en svordom också. Något har helt klart gått fel. ;)

Kramar


Seger

Det blev storseger. :) Och jag har en svullen hand. Orsaken är att jag lever mig in i matchen och klappar fram laget jag hejar på. Men så är det. Ingen är perfekt. ;) Kul att få några ord med Pernilla också. Det är ju inte så ofta vi träffas.

Nu närmar vi oss storstan. Det börjar bli mörkt - och jag är hungrig. Men nu är det tuffa bud som gäller. Bara soppor och shakes. Inte den bästa av bantningsmetoder, men det ger en kickstart och vi gör det tillsammans, äldsta dottern och jag. Vi är bäst! :)

Kramar

På väg

Är på väg mot Stockholm. Ska hämta mamma så att hon får vara hos oss några dagar. Lilla gumman. Men innan dess blir det stopp i Grillby. Ska se handboll. Nej, inte på tv den här gången. Nu blir det live. Brorsans dotter kommer från Ljusne för att spela match. Då passar det ju bra att vi stannar till och hejar fram dem till seger. Får se om det finns tid att prata också.

Efter det fortsätter vi alltså till Stockholm för att hämta mamma. Så det blir antagligen sent innan vi är hemma igen. Men det är det värt. :)

Sitter här i baksätet och "tjuv"lyssnar när maken och mellandottern pratar. Känns rätt bekvämt. Snart i Enköping. Det är vitt på marken och ett par grader kallt. Kan nog bli en riktigt bra dag det här.

Kramar

Fredag igen

Idag är det några minusgrader, hög luft och soligt. Passar mig perfekt. Hade inga större problem med andningen när jag var med äldsta dottern till läkaren nu på förmiddagen. Skönt. Samtidigt är det jobbigt att veta att vädret har så stor påverkan. Får se vad de säger när jag ska iväg och testa för astma i veckan som kommer.

Igår var vi alltså hos mellandottern och käkade. Det blev linssoppa och smörgås. Riktigt gott, men jädrar vad det satte igång på magen. ;) I handbollsmatchen fick tyvärr svenskarna stryk, så stämningen var väl inte allt för uppåt hos oss i soffan. ;) Men vi hade en mysig kväll, ungarna och jag medan maken jobbade sent.

Idag känner jag mig sömnig. Vet inte varför. Sover ju bra på nätterna. Det är väl en sån dag bara... Inte behöver jag gå ut med Harry heller, för honom har äldsta dottern tagit med till svärmor. Kanske ska unna mig att vila lite?

I morgon har vi planer, men de återkommer jag till i ett annat inlägg.

Kram

"Handbollsmiddag"

Ikväll blir det middag hos mellandottern. Detta hinner hon trots att hon ska flytta nästa vecka med allt vad det innebär. Hon förvarnade att maten serveras framför tvn eftersom det nalkas handbollsmatch. Kan det bli bättre? Tänk vilka goa ungar jag har. Vad har man gjort för att förtjäna dem? Älskar er massor.

Igår kväll röjdes det hej vilt här hemma. Allt för att försöka få ordning. Kan vara dags va?! Det är ju bara snart två år sedan vi flyttade hit... Äldsta dottern såg till att få igång mig och kom med många bra förslag. Där sitter det inte fast minsann.

Annars rullar det på. Saker och ting har lugnat ner sig ett tag. Tid för återhämtning. Kan låta kryptiskt, men så är det. Relationer har för alltid brutits från min sida. Sånt är tungt, men ibland nödvändigt.

Kram

På plats

Äntligen! Soffan är på plats och jädrar vad nice det blev. :) Riktigt glad är jag.

Idag har vi åter igen varit ute på promenad, äldsta dottern och jag. Långt blev det och jag var egentligen helt slut i kroppen när jag kom hem. Men då var det bara att grabba tag i "dramaten" och ge sig iväg och storhandla. Pust. Tur man får hjälp av nära och kära.

Nu står matlagning på programmet. Sen ska jag provsitta soffan. :)

Kramar

Antiklimax

Soffan har varit uppe hos oss och vänt. Varför? Jo för att den var felvänd. Suck. Beställde den precis som den stod i butiken, men den som kom hade divanen på andra sidan. Bara för gubbarna att bära ner allt igen. Ny leverans i morgon eftermiddag. Så det blir en tv-kväll i de gamla möblerna.

Idag har jag och äldsta dottern varit ute med Harry. Det var halt, men idag lyckades jag faktiskt hålla mig på fötter. Solen sken och änderna tjattrade längs ån. Kändes nästan som en vårdag.

Så nu sitter vi här. Vilket antiklimax. Vi som skulle pynta med kuddar och göra fint....

Har sån jäkla värk i kroppen. Vet inte om det är sen jag ramlade eller om det bara gör ont. Blir att knapra värktabletter ett tag.

Kram

Dubbelt upp. Eller.... ner...

Årets första vurpa blev en dubbel. Jo, det är sant. Det var snorhalt på sina ställen i morse och jag gick försiktigt. Ändå var olyckan framme. Två gånger inom två meter! Hur lyckas man? Jag lyckades i alla fall med konststycket att dela upp det så att jag föll på vänster sida första gången och högra andra. Tror jag klarade mig rätt bra ändå. Bara lite mörbultad och öm, men ont i kroppen är jag ju van att ha ändå.

Kram

Låg

Idag är en dag när jag är låg. Varför? Ja vad ska jag säga... Det finns förklaring, var så säker, men det är inget jag vill berätta om här. Att jag är låg är bara bra för min hälsa, för då vet jag att jag håller på att ladda om. Och ladda är bara förnamnet...

Hur som helst så snöar det här idag. Kanske har Gud hört min bön? ;)

Kramar

Ny soffa

Idag har vi varit och köpt ny soffa. :)

Irriterad är bara förnamnet

Hur kan någon lämna ut min bloggadress för att påvisa min dåliga hälsa? Ja, jag bloggar, men inte för att hängas ut i ett sammanhang som handlar om något helt annat. Att då länka till min blogg är absurt. Helt sjukt. Att sjunka så lågt. Suck. Finner inga ord.

Nu blir det ingen kram. :(

Torsdag

Vad gör man en torsdag i januari? Åka skidor går inte - finns ingen snö. Åka skridskor går inte heller - vattnet fryser inte. Det är ju för fasiken fyra grader varmt och regnet öser ner. I januari! Jag vill ha snö! Bara lite. Snälla...

Måste ta en annan jacka nästa promenad. Den jag hade i morse är fortfarande dyngsur. Ge mig några grader kallt och lite snö. Behöver inte ha mycket och den behöver inte ligga kvar tills i april. Bara lite. Snälla...

Det var nästan så att Harry undvek de vattensjuka gräsytorna till slut. Då har det gått långt... Tror mig bestämt veta att Harry håller med mig - vi vill ha snö. Bara lite. Snälla...

Nu har jag bett snällt för jag vill inte ha det så här till april när våren är på g. jag vill ha snö! Nu! Bara lite...

Kram

Ny dag

Så var det onsdag, dagen innan min yngsta slyngel fyller 18 år. ;) Sjukt. Kan inte fatta att alla barn är vuxna nu. Men än så länge bor han hemma i alla fall. Säkert tar han körkort bara några veckor efter sin 18-årsdag, så duktig som han är på att köra. :)

Här skiner solen idag. Nice. Men det är kladdigt ute efter den lilla snön som kom för någon dag sedan. Sånt är trist.

Harry har mått dåligt sen i går kväll, men han har inte kräkts. Däremot har han gått runt och "hulkat", precis som att han ska spy men inte vill. Till detta så lägger han av såna pruttar så det luktar ruttet i hela lägenheten. Blä. Ingen parfymdoft direkt. ;) Men nu verkar det vara lite bättre.

Kanske är det någon som märkt att jag ändrat inställningarna för era kommentarer. Jag måste godkänna dom innan de dyker upp här på bloggen. Det har jag tvingats göra sedan en person använder sig av MIN blogg för att skriva elakheter. MIN blogg... Suck. Men ni andra får gärna fortsätta med era kommentarer, för de är guld värda.

Igår fick jag kallelse till läkaren på onkologen. Ska dit den 1 februari. Vet inte vad det innebär för jag har ju inte röntgats eller något, men det kanske hinner komma kallelse till det också innan jag ska till läkaren. Suck. När i hela världen ska jag hinna återhämta mig?

Nej, nu har jag en del jag ska göra här hemma. Bland annat ska jag klä av granen och få ut den på altanen. Kommunen har graninsamling på torget på fredag, så det blir att släpa dit den då. Sen ska jag tvätt , bädda rent och kanske börja plocka undan julsakerna. Får se hur långt orken räcker.

Kram

Sovit gott

Gud vad jag sovit gott i natt. Var helt slut i går kväll, så det dröjde inte länge innan jag somnade. Känns riktigt skönt. :)

Idag blir det lite pluggande vid datorn, men fokus ligger på promenad med Harry. Ska också försöka få kontakt med min läkare och prata om min sjukskrivning. Men det brukar lösa sig.

Kramar

Lyckat ingrepp

Klockan är 14.30 och jag är hemma igen. Vilken grej jag varit med om alltså! Och enligt läkarna var det ett lyckosamt ingrepp.
När jag kom ner till operationsrummet förbereddes jag med elektroder över hela kroppen och 8.30 kom läkaren. Fick lokalbedövning i ljumsken och sedan körde han igång.
Genom ett några millimeter stort hål i ljumsken matade han in tre katetrar. Kändes inte alls - förrän han körde in de i hjärtat... Det var en läskig känsla.
Med katetrarna stimulerade de hjärtat för de ville ha igång en hjärtklappning. När inte det gick fick jag dropp (tror det var adrenalin eller nåt) och då fick jag spontan hjärtklappning. Det kändes jättejobbigt. Men det varade bara några minuter innan de fick det att sluta. Då hade de sett var felet satt.
Då drog han ut en av katetrarna och matade in en lite tjockare som han kunde "bränna" med. DET kändes läskigt. Gjorde skitont i bröstet så jag fick lite smärtstillande.
Sist stimulerade de hjärtat för att försöka få igång en hjärtklappning. Men trots att de gjorde det två gånger i vardera flera minuter så fick jag ingen hjärtklappning. Därmed var det ett lyckat ingrepp!!!
Fick inte röra minsta muskel på 2 timmar efter det. Det enda jag kände när jag sedan började röra på mig var domning i låret/ljumsken av lokalbedövningen. Annars inget alls. :)

Nu är jag hemma och mår rätt bra. Känner mig trött bara. Får inte bära tungt på en vecka, men jag har inte tänkt börja bära Harry på våra promenader precis ... ;)

Kramar

Taggar: Ablation;

Söndag

Nu är det bara timmar kvar och jag räknar ner tills jag ska vara på sjukhuset i morgon bitti. Känns nervöst. De ska i alla fall vara inne i mitt hjärta med katetrarna.... Med dem ska de stimulera hjärtat så att hjärtklappningen går igång. Och under tiden ska jag ligga vaken....

Tänk på mig i morgon bitti klockan 8 när jag görs i ordning i operationsrummet.

Kramar

Kväll igen

Efter gofika hos svärmor har det hunnit bli kväll igen och maten står i ugnen. Doftar mums.
Tankarna snurrar kring måndagens ingrepp. Finns annat som snurrar i tankarna också. Saker som inte ska behöva finnas där, men som dykt upp och som måste åtgärdas. Så är det bara.

Kramar

Nu blire promenad ;)

Några grader kallt och solen tittar fram. Som upplagt för en långpromenad med Harry. Det blir en sväng runt stan tillsammans med maken och avslutas med gofika hos svärmor. :) Ja, jag vet att det är skidor på tvn, men Harry och myspromenad går före.

Kram

I Stockholm

Idag har vi varit hos mamma, jag, maken och äldsta dottern. Vi hade med oss massor med hembakade nyttigheter ;) till fikat och köttfärssås som maken gjorde igår kväll. Åt tillsammans innan vi åkte därifrån.

Nu är vi på väg hem igen. Det är kolsvart ute. Sitter tysta i bilen. Tänker, tänker, tänker.

Kram

... jag somnade

Jo jag la mig och vilade och mycket riktigt så somnade jag. Men jag väcktes av telefonen. Mellandottern ville höra om jag var fikasugen och det var jag såklart. Så det blev mysfika här hemma.

Sen gick jag ut med Harry och då kände jag hur dåligt jag mår egentligen. Minsta lilla och humöret är väck. Stackars Harry. :(

Hoppas att saker och ting löser sig snart, för jag måste rikta min energi inåt och inte låta den pysa ut på skit.

Nu blir det snart god middag. Maken står vid spisen. ;)

Kramar

Nu är jag inskriven

Uppe med tuppen i morse. Men det var inte mycket de gjorde på sjukhuset idag. Var först på provtagningen och lämnade två rör. Sen gick vi till avdelningen. Där fick vi information plus att läkaren ställde typ tusen frågor. Tog även blodtrycket. Sen fick vi se en film hur ingreppet går till. Efter det fick jag gå hem. Men det blev en frukostmacka och kaffe innan maken släppte av mig här hemma.

Så nu sitter jag här. Vet inte om jag ska lägga mig och vila eller fortsätta skriva på min bok. Risken är stor att jag somnar om jag lägger mig. ;)

Kram

Taggar: Ablation;

Dags att sova

Det är sent och dags att sova om jag ska orka vara på sjukhuset klockan 7.30 i morgon. Jo det blev så eftersom provtagningen stängde klockan 12 idag. Suck. Ingen sovmorgon i morgon alltså. ;)

Men det är mycket som händer omkring mig just nu så det är svårt att koppla av. Dessutom är det saker som varken är roliga eller trevliga. Men det ska nog gå att hitta en lösning på det också.

Sov gott.

Dagens schema

I morgon bitti klockan 8 ska jag vara på sjukhuset för inskrivningssamtal. Måste vara där minst 30 minuter innan för att hinna ta prover. Gäsp. Funderar på om jag ska ta mig dit redan idag och ta proverna? Då kan jag ju sova 30 minuter extra i morgon. :)

Har varit ute en sväng med Harry. Det duggade lite lätt. Inte alls som det hårda som föll igår kväll. Tydligen var det som småspik. Skönt att jag slapp promenaden då. ;) Och så har det ju blåst igen. Var det fjärde stormen som drog förbi på kort tid? Vilken jäkla vinter!

Nu ska jag sätta mig vid datorn. Måste lämna in slutprovet på min kurs. Vem vet?! Inom en snar framtid kanske det finns en bok med mig som författare. Det ni!

Kramar

Trött, trött

Hade hoppats på ett bättre år, men det sprack direkt. Tillvaron kraschlandade, men den här gången var det ingen sjukdom. Det finns annat som kan göra det svårt att återhämta sig eller ladda inför måndagens operation (jag kallar det operation fast jag ska vara vaken och följa katetern på en skärm när den vandrar från ljumsken till hjärtat. Det är i alla fall ett ingrepp). Vad som får mig att må dåligt behåller jag för mig själv den här gången (även om jag skulle behöva skriva av mig både ett och annat).

Hur som helst.... Här regnar det nu. Och det är mörkt. Det senare kan nog ha att göra med att det är kväll. Men det har varit mörkt hela dagen. Nej förresten, på förmiddagen sken nog solen. Fast då låg jag och vilade. Känner mig helt slut och huvudet värker. Hur ska det bli med allt? Känner mig lite uppgiven.

Kram