memyselfaj.webblogg.se

Ny hjärtrusning

I dag hände det igen. Först var jag på sjukhuset och spolade min venport. Sedan tog jag cykeln därifrån till gymmet. Men efter två minuters gång på löpbandet hände det - hjärtat hoppade till och en ny hjärtrusning var ett faktum. Skit också. Satte mig en stund, men det gick inte över. Tog då cykeln och drog tillbaka till sjukhuset, men denna gång till akuten.

På akuten tog de ekg på en gång. Hade 160 i hjärtrytm. Äntligen fick de det på ett ekg! Eftersom rusningen fortsatte ville de ta mig med upp till kardiologen för ytterligare kontroll med en sond genom näsan och ner i matstrupen. Den skulle visa felet specifikt. Men... När de kopplade upp mig, så hade hjärtat återgått till normal rytm och sonden som var långt nedanför svaljet.... Blä. Men nu har jag provat på det också.

Bestämdes i alla fall att jag ska äta en tablett om dagen (så kallade betablockerare) för att se om det kan hålla tillbaka rusningarna. Dessutom ska jag genomgå en så kallad ablation. Det vill säga att de bedövar ljumsken och för sedan in smala kablar (katetrar) till hjärtat. Dessa placeras med hjälp av röntgen och stimulerar i sin tur hjärtat för att kartlägga dess elektriska egenskaper. Man letar alltså upp det område från vilket hjärtklappningen kommer.

Därefter värmer man området via en av katetrarna, vilket upprepas tills en blockering av hjärtklappningen uppnås. Snabbt och enkelt. Sedan väntar man 15-30 minuter för att se att behandlingsresultatet står sig och under tiden testas hjärtrytmen flera gånger.

Inom tre månader trodde läkaren att detta skulle ske. Men det bästa är ju att jag får gå hem samma dag.

Ja, herre gud. Ska det aldrig ta slut? Nu börjar jag bli riktigt trött på allt vad sjukhus och sjukdomar heter. Jag vill ha tillbaka mitt vanliga liv. Fast jag kan väl tycka att det är skönt att få bort problemet med hjärtat.

Nej, nu blir det duschen, sedan handling och matlagning och middag (och lite vin) tillsammans med alla barnen - och sedan David Batra. Jippie!!!

Kramar
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Barbro
skriven :

Nu jäklar måste ditt hjärta sluta att bära sig dumt åt! Det är en order! Styrkekramar!!!!!