memyselfaj.webblogg.se

Jag läker

Jo, jag kom hem i tisdags. Har alltså haft några dagar hemma nu. Men det har varit jobbiga dagar, så det har inte funnits någon lust att sätta mig här vid datorn och blogga.

Knaprar en del värktabletter och de gör att jag klarar vardagen. Men i och med att värken avtar drar jag ner på knaprandet, framför allt på morfintabletterna. De är lite läskiga att ta. Känner mig nästan lite hög när den börjar göra verkan. Lite flummig och lullig liksom.

Allt har i alla fall gått riktigt bra. Både operationen och läkandet. Men man fattar inte att det går att komma igen så fort efter en så stor operation egentligen. Dagen efter operationen satt jag upp på sängkanten, dagen därpå stod jag upp och sen drog de katetern, så då var jag tvungen upp på toa. Hade fortfarande dränage och smärtstillande via rören vid lungan, så så långt från sängen kom jag inte i det läget. Men så fort dränaget var borta kunde jag ta droppställningen med smärtstillande och trava runt i korridorerna.

Så nu har jag ett stort ärr till på bröstet, men denna gång fick jag behålla mitt enda bröst. Nu tog de ju halva lungan i stället...

Det största problemet just nu är att jag inte kan ha bh eftersom ärret sitter precis under bröstet. Och hur blir det när jag bara har ett bröst?! Inget vidare. Känner mig skadeskjuten - platt på ena sidan och bröst på den andra. Det går liksom inte att gömma under några kläder. I går kväll var jag på stadsfest här i stan och lyssnade på en lokal sångare. Visserligen blev det inget starkare att dricka än cola, men då var upplevelsen det viktigaste. Eftersom det var senare på kvällen kunde jag gömma min överkropp i en rymlig huvtröja. Men hur gör jag på dagarna när det är varmt? Kanske tejpa fast en strumpa eller nåt där bröstet är borta, bara för att fylla ut tröjan?! Ja, varför inte?! Kanske värt ett försök i alla fall. Gäller bara att hitta nåt som sitter ordentligt fast. Silvertejp kanske?! ;)

Nu ska jag tuffa vidare med mitt liv. Allt är bara så förbaskat omständigt och tar sån tid när man har ont. Men, om någora veckor är nog det också ett minne blott.

I morgon ska maken väster ut i landet. Han ska ut och segla runt Sveriges sydspets några dagar. Det är jobbet som bjuder med anställda i och med sitt jubileum. Undrar vad mitt jobb ska fira för att jag ska komma med på något sådant? ;) Nej, skämt åtsido. Jag är så himla glad över mitt jobb och längtar dit något enormt nu. Hoppas, hoppas att jag kan vara tillbaka när min sjukskrivning går ut den 1 oktober - åtminstone lite i taget. Får se vad läkaren på onkologen säger först, för snart får jag väl en kallelse dit för att få svar på om det var en cancertumör. Men det tar vi då. Nu är nu och nu ska jag njuta.

Kramar

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Barbro
skriven :

Hej!

Så skönt att operationen gick bra! Hoppas det onda ger med sig snabbt nu. Det är ett elände att vara "vingklippt". Jag står i kö nu för att ta bort det friska bröstet. Är hellre av med båda, då slipper man snedbelastningen och en rekonstruktion känner jag inte för. Verkar också vara mer plågsamt än att "bara" operera bort ett bröst.

Kram på dig!!!!

/Barbro

2 Lillemor Karlsson
skriven :

Vilken fighter du är,helt fantastiskt.

Kram Lillemor